Skip til indhold

Øvelser til lindring af spændinger

5 øvelser mod spændinger i nakke, skuldre og ryg

Døjer du med nakkesmerter eller spændinger skulder eller ryg? I samarbejde med kiropraktor og klinikejer Michael Justad fra JustHealth i Aarhus (Kiropraktik og Idrætsklinik), har vi i videoen herunder samlet 5 øvelser, som du kan lave på under 5 minutter – på kontoret eller derhjemme. Øvelserne er afspændingsøvelser og løsner op for spændinger og ubehag i nakke, skuldre og ryg. Døjer du med spændingshovedpine, kan du også med fordel lave disse afspændingsøvelser. De er simple og nemme at lave, når du eksempelvis sidder ved skrivebordet.


Michael Justad anbefaler, at disse øvelser laves hver dag for at lindre og forebygge unødige spændinger og smerter. Med på vejen giver han et godt råd til, hvordan du husker at få lavet øvelserne dagligt:

”Få nogle af dine kollegaer med, det gør det hele meget nemmere – eller sæt en reminder på din telefon. Alle har 5 minutter.”

– Michael Justad

Oversigt over øvelserne:

I videoen viser Michael Justad fem afspændingsøvelser med fokus på smerter og spændinger i nakke, skulder, øvre ryg og lænden. Nedenfor er en oversigt over øvelserne, så du har mulighed for at spole frem til de øvelser, der måtte være relevante for dig. I højre hjørne af videoen ser du også hvilken øvelse, du er nået til.

  • Øvelse 1: smerter og spændinger i nakke og skulder
  • Øvelse 2: smerter og spændinger i lænden
  • Øvelse 3: smerter og spændinger i øvre ryg
  • Øvelse 4: smerter og spændinger i nakke og skulder
  • Øvelse 5: smerter og spændinger i nakken

Optimér din arbejdsstilling på kontoret

Er du en af dem, der døjer med spændinger i nakken, skuldrene eller ryggen, fordi du har et primært stillesiddende arbejde, hjælper de 5 afspændingsøvelser godt på vej til at lindre og forebygge dette i hverdagen. Det kan dog samtidig være en fordel at se på, om du kan optimere din arbejdsstilling, når du sidder ved skrivebordet.


En uhensigtsmæssig arbejdsstilling kan nemlig medføre spændinger, smerter og generelt ubehag, og derfor er det en god idé at sikre, at din siddestilling er optimal.


Følg disse råd til en korrekt arbejdsstilling ved skrivebord:

  • Sid med ret ryg, skub bækkenet ind og træk skuldrene tilbage – set fra siden skal rygsøjlen være i en S-kurve
  • Ben og knæ skal være i en 90 graders vinkel eller derover
  • Begge albuer skal hvile på skrivebord eller armlæn i en ret vinkel ud fra kroppen, så skuldrene slapper af
  • Computer eller computerskærm skal være placeret i øjenhøjde
  • Skift arbejdsstilling ofte og veksel gerne mellem at stå og sidde
god arbejdsstilling ved skrivebord

 

Holdningskorrigerende produkter til kontorarbejde

Hos Anodyne® tilbyder vi produkter inden for holdningskorrektion, aflastning og generel kropssundhed. Vores produkter har til formål at øge kropsholdningsbevidstheden, aflaste og støtte kroppen i dagligdagen, lindre smerter og spændinger, samt øge dagligt velvære. Kropssundheden er i fokus, og det er derfor vigtigt at fastslå, at vi altid anbefaler at bruge produkterne som et supplement til en aktiv livsstil, da motion og bevægelse er fundamentalt for kroppens sundhed.

 

Aflast ryg og lænd med Skulderstøtte eller Lændebælte

Ryggen er særligt udsat, når vi sidder meget ned, og derfor kan det være en fordel at aflaste ryg og skuldre i løbet af arbejdsdagen. Hos Anodyne® tilbyder vi en række produkter til rygstøtte, heriblandt vores Skulderstøtter og Lændebælte. Begge produkter er ideelle redskaber til at forebygge og behandle smerter og spændinger og fungerer som hjælpemidler til at støtte og aflaste muskulaturen, når der opstår et akut behov.


Vores skulderstøtter fremmer en god holdning, når du har produktet på, og kan med fordel anvendes ved smerter og spændinger i nakke, skulder og øvre ryg. Skulderbladene trækkes tilbage på plads, hvorved skuldre og øvre ryg aflastes. Lændebæltet kan med fordel anvendes, hvis man døjer med smerter eller spændinger i lænden. Lændebæltet støtter og aflaster muskler og led, mens presset på musklerne mindskes, og samtidig bidrager det til et øget fokus på at optimere kropsholdningen omkring lænden.

SE UDVALG

Forebyg spændinger med en holdningskorrigerende trøje

Er kropsholdningen optimal, når man sidder ned, kan man i langt de fleste tilfælde undgå at få smerter eller spændinger i nakken og ryggen. Men det er svært hele tiden at huske på at rette ryggen op. Ønsker man hjælp til at huske den gode kropsholdning, er vores Posture Shirt™ et oplagt valg. De integrerede støttebånd på ryggen, som kaldes NeuroBands™, trækker let i skuldrene, så man bliver mindet om, at de skal trækkes tilbage på plads. Posture Shirt™ fungerer således som en påmindelse om at aktivere muskulaturen i øvre ryg, hvilket gør det nemmere at huske at rette ryggen op i løbet af dagen og gøre den gode kropsholdning til en vane. På den måde kan den også forebygge spændinger og smerter i dagligdagen, fordi kroppen undgår at falde sammen.

SE UDVALG

 

Optimér siddestillingen med ergonomiske produkter

Vi forhandler også et udvalg af produkter, der fremmer ergonomien og arbejdsstillingen ved skrivebordet, heriblandt vores Rygpude og støttesædet BackJoy Posture+. Begge produkter er med til at forebygge smerter og spændinger i lænden, som nemt kan opstå, når man har et primært stillesiddende arbejde.


Vores Rygpude giver lænden god støtte, mindsker presset på de nedre rygmuskler og får det naturlige lændesvaj frem. BackJoy Posture+ fremmer også en korrekt siddestilling, idet bækkenet skubbes frem, og rygsøjlen placeres i sin ideelle S-kurve. Brug produkterne ved skrivebordet, spisebordet, i sofaen, i bilen, og hvor du ellers har brug for ekstra lændestøtte.

SE UDVALG

Gratis ombytning og returnering

Gratis levering til pakkeshop

30 dages fuld returret

Vi er en E-mærket webshop